fbpx

De Belg apprecieert voor zijn verzekeringen meer en meer maatwerk. Dit is niet onlogisch: het inperken van risico’s en de zoektocht naar zekerheden is voor heel wat mensen – particulier of bedrijf- uiteindelijk een belangrijke drijfveer. Elk gezin is anders, elk bedrijf is anders, kortom gepersonaliseerd verzekeringsadvies is belangrijk!

Verzekeringsmakelaars zorgen voor maatwerk

Volgens Kelly Schamphelaere, directeur van de Federatie voor Nederlandstalige verzekeringsmakelaars (FVF), is de verzekerings-makelaar de partij bij uitstek om maatwerk te bieden: “Verzekeringsmakelaars zijn onafhankelijk en werken daardoor samen met verschillende verzekeringsmaatschappijen. Zij hangen dus niet af van slechts één verzekeringsmaatschappij. Als een soort van ‘verzekeringscoach’ staan zij hun klanten bij met het zoeken naar goede verzekeringsoplossingen op maat van hun concrete behoeften.”
België is historisch gezien een makelaarsland hetgeen een positief effect heeft op het aanbod en de keuzevrijheid voor de consument. Door hun onafhankelijke en sterke positie wakkeren de verzekeringsmakelaars immers de onderlinge concurrentie tussen de verzekeringsmaatschappijen serieus aan.
Kelly Schamphelaere: “De consument heeft immers recht op een breed aanbod. De lokale verankering van de verzekeringsmakelaars in steden en gemeenten is groot. De diensten van de verzekerings-makelaar zijn daardoor heel toegankelijk en persoonlijk en dat is goed. Daarenboven zegt de marktstudie ‘Benthurst & C0 Broker survey 2018’ dat er een verjonging bij de makelaars is ingezet. Ten opzichte van 2016 stijgt de groep makelaars jonger dan 40 van 12% naar 20%.”

De verzekeringsmakelaars versterken hun grote marktpositie

Uit een onderzoek van Assuralia over het belang van de verschillende distributiekanalen voor verzekeringen blijkt dat de Belg nog meer kiest voor de verzekeringsmakelaar. Juist de helft van de levensverzekeringen en schadeverzekeringen worden afgesloten en beheerd door verzekeringsmakelaars. De
verzekeringsmakelaars gaan er globaal op vooruit en zorgen zelfs voor 13,4 miljard euro aan premie-inkomsten! In schade-verzekeringen vertegenwoordigen de makelaars een indrukwekkend marktaandeel van 60,8%, dit maakt van hen veruit de meest geprefereerde verzekeringspartner. In levensverzekeringen klim-men de makelaars op naar 41,6%, waardoor ze ook op nr. 1 staan.
Kelly Schamphelaere: “We zijn verheugd dat de verzekerings-makelaar nog aan belang wint. Dit toont duidelijk aan dat makelaars een reële toegevoegde waarde te bieden hebben en dat de Belg dit apprecieert.”

Verzekeringen en online verkoop: no match!

De online verkoop van verzekeringsproducten komt in België niet van de grond. Het onderzoek stelt dat e-commerce slechts goed is voor 0,2% van de totale omzet. Vandaag lijkt de klant het internet vooral te gebruiken om informatie te vinden over producten of om producten met elkaar te vergelijken, maar de aankoop doet hij nog via de traditionele kanalen. Indien een aankoop via e-commerce gebeurt, zal de consument, wanneer de mogelijkheid gekozen wordt, toch dikwijls kiezen om een tussenpersoon aan te duiden als zijn contactpersoon.
Kelly Schamphelaere: “Deze cijfers verbazen mij niet! Verzekeringen zijn inherent complex, waardoor de Belg graag beroep doet op een verzekeringsmakelaar. Ook bij een schadegeval bijvoorbeeld heeft hij graag bijstand van zijn vertrouwde contactpersoon.”

Verzekeringsmakelaars denken ‘future-proof’

Digitale ondersteuning en menselijk contact: het zijn ultieme troeven die verzekeringsmakelaars in handen hebben. De verwachtingen van de klant veranderen: zij verwachten dat hun verzekeringsmakelaar snel en zonder gedoe werkt, hun belangen verdedigt en mooie -soms ook digitale- diensten aanbiedt. De verzekeringsmakelaar speelt hier volop op in door ook digitalisering te omarmen. Via zijn/haar website of andere digitale communicatie-kanalen biedt de makelaar steeds meer functionaliteiten. We denken hier aan het online raadplegen van de verzekeringsportefeuille of een schadedossier, het aangeven van een schadegeval, het doorgeven van poliswijzigingen, het aanvragen van een offerte, enzovoort. Het enige doel hiervan is de dienstverlening nog persoonlijker te maken, zeker op de momenten waar de makelaar aan de zijde van de klant moet staan. Persoonlijk contact in verzekeringen –zeker op sleutelmomenten zoals advies, schade,…- is en blijft zéér belangrijk. Achter de makelaar zit immers iemand van vlees en bloed, iemand met een luisterend oor die zijn klanten goed kent.